یراق درب چوبی

یراق مورد نیاز درب و چهارچوب (دستگیره، قفل، سیلندر و لولا)

تولید محتوا
12/27/2023 12:00:00 AM
532 بازدید
لینک کوتاه : https://areschoob.com/b/1fd6

یراق ( دستگیره ، قفل ، سیلندر ، لولا )

انواع یراق مورد نیاز درب و چهارچوب (دستگیره، قفل، سیلندر و لولا) و همچنین تعداد یراق مورد نیاز برای درب و چهارچوب پروژه خود را میخواهیم در این پست به شما توضیح دهیم.

یراق مورد نیاز برای درب های چوبی به شرح زیر هستند:

  1. دستگیره
  2. قفل
  3. سیلندر
  4. لولا
  • دستگیره:

دستگیره ها به دو نمونه کلی دستگیره های پلاک و رزت (دوتکه) تقسیم میشوند که در طرح و رنگ بندی زیادی با متریال های متفاوت در بازار موجود هستند. شما برای درب چوبی خود میتوانید هر مدل دستگیره (پلاک یا رزت)که مورد سلیقتون است را انتخاب کنید.

دستگیره های با کیفیت معمولاً  با آلیاژ فلزی به نام “زاماک” تولید می‌شوند که استحکام بسیار بالایی در برابر خوردگی دارند، همچنین دستگیره هایی نیز با آلیاژ آلومینیوم تولید میشوند که جزء دستگیره های اکونومی به حساب می آیند و قیمت مناسبتری دارند.

  • قفل

قفل های سوئیچی که سیلندرخور هستند را میتوان برای کلیه درب های ساختمانی (ورودی، اتاقی و سرویسی) استفاده نمود. یکی از موارد مهم در انتخاب قفل مناسب پهنای آن است. برای درب هایی که قرار است برای آنها روکوب نیز کار شود باید قفل با پهنای 8.5 سانتیمتر (آکس 60 میلیمتر) به بالا استفاده شود که روکوب که پلاک دستگیره برخورد نداشته باشد. گزینه مهم دیگر کیفیت متریال مورد استفاده در ساخت قفل است که بهتر است جنس زبانه قفل ها از سرب یا برنج باشد.

سیلندر یا همان مغزی قفل برای باز و بسته کردن قفل استفاده میشود و دارای انواع سوئیچی، سرویسی و آپارتمانی است. کیفیت سیلندر برای مسائل ایمنی و همچنین طول عمر آن بسیار مهم است. عواملی مانند جنس، نوع قفل و تعداد ساچمه ها و پین های فولادی تعیین کننده کیفیت و قیمت سیلندرها هستند.
سیلندرهای درب در سایزهای مختلف و با انواع قفل های دندانه دار، کامپیوتری و … موجود می باشند معمولاً متریال با کیفیت به کار رفته در سیلندرها برنج یا فولاد بوده و در برندهای مختلف قابل ارائه می باشد.

سیلندر های اقتصادی معمولا از جنس آهن یا زینک هستند و در بهترین حالت فقط ساچمه بکار رفته در آنها برنجی است . اگر مغزی را برای جایی مثل اتاق ها و جاهایی که زیاد باز و بسته نمیشوند و کلیدها معمولا روی قفل هستند و از لحاظ امنیت کم اهمیت است می توانید از این مغزی استفاده کنید . 

سیلندر های با کیفیت عموما  از جنس برنج هستند و معمولا از طریق دستکاری باز نمی شوند . این سیلندر ها طول عمر بالایی دارند و روان تر از سیلندرهای آهنی کار می کنند. معمولا بدنه ی و کلیدها  از جنس برنج هستند. وقتی کلید از جنس برنج هستند باعث افزایش طول عمر مغزی می شود اگر کلید از جنس آهن باشد بعد از چند سال ساچمه ی برنجی قفل را کوتاه می کند و باعث می شود قفل شما با کلیدهای متفرقه هم باز شود . این سیلندر ها دارای ساچمه های بیشتری نسبت به سیلندر های اقتصادی هستند از این رو معمولا با سیم و ابزار یا باز نمیشوند یا به سختی  و در مدت زمان طولانی تری با ابزاز قفل باز کنی باز می شوند.

  • لولا 

برای متصل کردن درب به چارچوب از لولا استفاده می‌شود. در هنگام انتخاب لولا باید به وزن و نوع درب و همچنین نوع چهارچوب توجه داشته باشید. 

برای چهارچوب های فلزی از لولای جوشی سرنیزه استفاده میشود که در دو مدل معمولی و بلبرینگ دار وجود دارد. برای چهارچوب های چوبی از لولاهای بلبرینگ دار آبکاری شده که دارای حرکت روان تر نسبت به لولاهای قدیمی تر است، استفاده میشود.

لولاهای آبکاری برای درب چوبی در چهار مدل قابلبه، تخت، پروانه و مخفی طراحی و تولید میشوند. 

  • لولا قابلبه برای درب های چوبی لبه قابلبه است.
  • لولا تخت و پروانه برای درب های چوبی لبه تخت کاربرد دارد.
  • لولا مخفی برای درب های چوبی فریم لس استفاده میشود.

 

راهنمای تهیه یراق درب چوبی

سوال: ما برای درب و چهارچوب خود، به چه یراقی نیاز داریم؟

شما می باید:

  • به تعداد درب پروژه: دستگیره و قفل تهیه نمایید.
  • به تعداد درب های اتاقی: سیلندر سوئیچی 
  • به تعداد درب های سرویسی: سیلندر سرویسی 
  • اگر پروژه شما چهارچوب چوبی دارد برای هر چهارچوب: 2 عدد لولا تهیه نمایید.

یعنی برای پروژه با 5 عدد درب و چهارچوب (سه اتاقی و دو سرویسی)، باید یراق زیر تهیه شود:

  • 5 عدد دستگیره
  • 5 عدد قفل
  • 3 سیلندر سوئیچی
  • 2 سیلندر سرویسی
  • 10 عدد لولا

برای تهیه و اطلاع از قیمت یراق های قابل فروش شرکت میتوانید از طریق لینک وارد صفحه فروش یراق شوید، یراق مورد نظر خود را انتخاب و ثبت سفارش کنید.

نظرات
با نظرات خود مارا در بهبود کیفیت یاری کنید
ارسال نظر